Mijn uitgangspunten

  • Ik wil van meerwaarde voor je zijn, dus ben ik altijd op zoek naar de beste oplossing in jouw belang
  • Ik lever altijd een compleet product af. Ook als dit mij meer tijd of geld kost dan gedacht
  • Ik ben transparant in je opties, wat de voor- en nadelen zijn en wat het kost
  • Ik vind resultaat belangrijker dan afspraken
  • Ik ben realistisch. Ik verkoop je geen onzin en vertel je waarom iets wel of niet werkt
  • Ik vind een goede zakelijke relatie belangrijk. Een relatie voor de lange termijn gebaseerd op vertrouwen en loyaliteit
  • Ik zorg ervoor dat jij altijd 100% controle hebt over het eindproduct

Mijn verhaal

Een opleiding doen omdat je maar wat moet doen, daarna op reis gaan omdat je niet weet wat je wilt. Terugkomen en dan in paniek raken omdat het echte leven begint.

Zo begon mijn carrière.

Ik heb economie gestudeerd, best een aardige studie, maar ik zag mezelf niet bij een bank of multinational werken. Past niet bij me. Dus wat dan? Eigenlijk had ik altijd al interesse gehad in marketing. Maar goed, geen opleiding in die richting. Dus maar gewoon beginnen met werken.

Eerste baan was een drama, tweede baan was het management drama, derde baan was dodelijk saai. Allesbehalve een vliegende start van mijn werkende leven.

Gelukkig had ik tijdens mijn tweede baan een goed idee voor een eigen bedrijf. Dus samen met een vriend daarmee aan de slag gegaan. Omdat zoiets tijd kost een (saaie) nieuwe baan genomen en vol enthousiasme aan de slag. Een van de zaken die we moesten regelen was:

Een website.

En daar begon voor mij de kennismaking met online. Groen als gras gingen we met iemand uit mijn netwerk in zee. Hij zou onze website laten ontwikkelen in Oekraïne. Goed gesprek gehad en we moesten laten weten wat voor website we wilden. Welke processen zaten er in de website, in welke programmeertaal moest de website gebouwd worden?

Omdat we geen flauw idee hadden hoe een website gebouwd wordt kozen we voor een bekende naam: .net van Microsoft, niet wetende dat dit de duurste taal is om een website in te ontwikkelen. Ons spaargeld werd aangesproken en we gingen ervoor!  

Na een tijdje kregen we de eerste versie van de website. Het zag er allemaal nog wat simpel uit, maar goed. Het is in ontwikkeling, prima. Wel viel het mij op dat de agenda (een heel belangrijk item voor onze business) 31 dagen had en je niet voor- of achteruit kon scrollen naar andere maanden. Sterker nog, er stond geeneens een maand bij. Ervan uitgaande dat dit goed kwam, koppelde ik dat terug aan onze tussenpersoon. “Komt goed” was zijn antwoord.

Een aantal maanden verder was de website inclusief de agenda eigenlijk nog niet echt opgeschoten. Regelmatig hadden we contact, maar dat had weinig resultaat. Ja, er werd aan gewerkt was het antwoord. Maar echt veel veranderde er niet…

Na een half jaar werd het ons duidelijk dat de website nooit meer af zou komen. Dit werd bevestigd door onze leverancier die aangaf dat er meer geld betaald moest worden want de uren waren op. Daar had ik geen zin in, er zat al € 7000,- in het project. En voor dat geld hadden ze geeneens een normale kalender in de website gemaakt!

Geld, tijd en vooral een stuk motivatie armer strandde ons eerste bedrijf al voordat die was begonnen. Wat een start…

Ik voelde me genaaid door de leverancier en dom omdat we zo blue het proces waren ingegaan. We hadden geen enkel onderzoek gedaan en zonder enig idee wat de consequenties waren belangrijke keuzes gemaakt. Keuzes die ervoor zorgde dat onze website geeneens live kwam.

Zelf wist ik dat ik nooit zo met klanten om zou willen gaan.

Het positieve uit deze ervaring was wel dat ik eindelijk iets had gevonden wat me mateloos interesseerde. Namelijk, online (marketing). De combinatie van analyse, creativiteit en snelheid vond ik fascineren.

Maar goed, ik wist er niks van. Dus bedacht ik dat ik het maar moest leren in de praktijk. Dit werd de geboorte van mijn eerste website: ZZP Agenda. Beter gezegd, dit was de geboorte van ZZP Agenda op Twitter. De website, niks meer dan wat tekst en een twitterfeed, hadden we zelf ontwikkeld in het gratis website programma Weebly.

Zo ging ik aan de slag en leerden over de inzet van social media. We bereikte veel volgers, uiteindelijk meer dan 8000 via Twitter. Het werd ook tijd voor een goede website. Hiervoor kon ik een mooie deal sluiten met een webbouwer. Ik ging hun helpen met online marketing, zij bouwde voor mij een website.

Ik kreeg hierdoor eindelijk een website met een werkende kalender, wat een moment!

We hebben deze website uiteindelijk jaren gebruikt. Ik weet nog dat ik dacht dat het geweldig zou zijn als we er 5.000 euro mee zouden verdienen per jaar. Uiteindelijk bracht de website ons veel meer dan dat. We kregen tienduizenden bezoekers per maand, organiseerde events en werkte samen met landelijke partijen. Alleen de omzet viel wel wat tegen….

Ja, het was meer dan 5.000 euro maar ook geen 50.000 euro.

Na jaren bezig te zijn merkte ik dat ik in een sleur zat. Ik kwam niet vooruit met mijn website. Naast de website deed ik nog wat voor klanten met online marketing, maar dat stelde weinig voor. Ik had er geen focus op.

Ik merkte dat ik teveel bezig was voor mezelf en te weinig van betekenis kon zijn voor anderen. Ik wilde anderen helpen met online marketing maar daar had ik eigenlijk geen tijd voor.

Wat ging ik hieraan doen?

De website waar ik zo hard aan had gewerkt verkopen of niet? Uiteindelijk heb ik hierover gesprekken gevoerd met partijen maar we kwamen er niet uit.  

Ik besloot dus om de website te houden en er minder prioriteit aan te geven. Dit resulteerde in het verliezen van partners én bezoekers. Dat was ingecalculeerd, maar wel jammer.

Ondertussen begon ik met het écht opstarten van mijn nieuwe bedrijf: the Runneboom Connection. Vanuit dit bedrijf ging ik partijen helpen met online marketing én websites ontwikkelen. Want beiden vond ik leuk én was ik goed in. Dankzij mijn jarenlange online strijd voor bezoekers, likes, shares, leads en klanten wist ik wanneer iets wel of niet online werkt. Hoe een website er moet uitzien, hoe die vindbaar wordt in Google, hoe je bezoekers krijgt en hoe je bezoekers omzet in leads en klanten.

Een nieuw bedrijf opstarten kost echter tijd en geld. Dit had als resultaat dat de bodem van mijn rekening snel in zicht kwam. Het was echt even een jaar of 2 overleven. Leven van maand tot maand, kosten naar beneden brengen en blij zijn met elke nieuwe klant.

Na 5 jaar zat ik hierdoor wel weer op mijn zolderkamer. Zo had ik ondernemen ook weer niet voorgesteld….

Maar goed, ik geen natuurlijk niet zomaar op. Dus ging ik stug door. Uiteindelijk gaf ik mezelf nog een half jaar. Daarna moest ik er financieel goed voorstaan én moest ik plezier hebben in wat ik deed.

Uiteindelijk is dit gelukt.

Ik kreeg steeds nieuwe klanten, hierdoor ging het financieel beter én kreeg ik weer plezier in wat ik deed. Ik wist inkomsten te genereren uit zakelijkgroeien.nl zonder dat dit mij heel veel tijd en geld kosten. Bovenal merkte ik in hoe waardevol mijn kennis was voor anderen. Hoe ik vanuit mijn eigen ervaring van betekenis kon zijn voor andere ondernemers die moeite hadden met online. Die verkeerde keuzes hadden gemaakt net als ik maar niet opgaven.

Dit is mijn verhaal en waarom ik werk zoals ik werk.

Weten of ik jou kan helpen?

Neem contact met mij op 

Ah, daar ben ik: Jasper Jan Runneboom

3 september 1982

pijl-kort

MER afgerond

Veel praktische kennis over business geleerd, maar wat nu?

pijl-kort

Uni gedaan

Business Economics @ school of economics Utrecht. Veel geleerd over menselijk gedrag, business, statistiek en analyse.

pijl-kort

Klaar met studeren!

Tijd om een droom waar te maken: reizen door Zuid-Amerika.

pijl-kort

6 maanden later terug in NL…

Wat nu? Werken en gewoon beginnen met geld verdienen, o.a. bij....

Ondertussen…

begonnen met eigen bedrijfje in de bemiddeling (idee voortgekomen uit baan hiervoor)

Stop maar!

Verkeerde keuzes gemaakt, dus bedrijfje gestopt. Maar er was wel een zaadje geplant in mij. Iets dat ging groeien en ik heel gaaf vond om te doen, eindelijk!

pijl-kort

marketing

Online Marketing, ja..

Wat is dit voor gaaf vakgebied. Ongelimiteerde mogelijkheden, creativiteit met een duidelijk doel en de meest geweldige analysetools om te zien wat er echt gebeurt, WOW!

Maar hoe ga ik dit leren?

Door er veel over te lezen, en te doen natuurlijk. Maar dan moet ik wel iets hebben om te oefenen... Gelukkig hadden we nog mijn voorgaande bedrijf genaamd ZZP Agenda. Als we dat nou eens omtoveren in iets anders, bijvoorbeeld een agenda voor zzp'ers dan kunnen we daarmee aan de slag!

pijl-kort

2011 de geboorte van ZZP Agenda

Met een crappy site en toen vooral een focus op Twitter aan de slag...

pijl-kort

2012: Meer dan 1000 bezoekers in 1 maand

Voor het eerst meer dan 1000 bezoekers op de website, die ook nog eens flink verbeterd is.

2012: voor klanten aan de slag met online

Online Marketing, Adwords en SEO

lijn-heel-kort

2013: SEO Master

Opleiding gedaan tot SEO-expert bij Karelgeenen.nl

lijn-heel-kort

2014: Meer dan 5000 bezoekers in 1 maand

Voor het eerst meer dan 5000 bezoekers op de website, die ook nog eens flink verbeterd is.

2014: serieus geld aan het verdienen via mijn website

Dit jaar verdiende ik met mijn website voor het eerst genoeg geld om van te leven

2014: Google Adwords Gecertificeerd

Advanced search certificering behaald!

lijn-heel-kort

2015: WordPress Master

Opleiding gedaan tot WordPress-expert

lijn-heel-kort

2016: Meer dan 10.000 bezoekers in 1 maand

Voor het eerst meer dan 10.000 bezoekers op eigen website!

2016: eigen workshop online strategie

Mijn eerste eigen workshop: een succesvolle online strategie

lijn-heel-kort

zakelijkegroeien-32300

2017: ZZP Agenda is Zakelijkgroeien.nl geworden

Met meer dan 10.000 bezoekers per maand op de website

Meer dan 10.000 volgers via Social Media

Een nieuwsbrief die wordt gestuurd naar duizenden ondernemers

lijn-heel-kort

2017: the Runneboom Connection opgericht

Ik help partijen die de online marketing jungle in hun voordeel willen gebruiken. Die de strijd aangaan met de big boys en geloven in de kracht van online om dat voor elkaar te krijgen.

Dit doen we middels de juiste online strategie en een baanbrekend online concept.

Beter online resultaat bereiken?

Neem contact met mij op