Purple Cow Seth Godin

Alarmsignalen voor je website en het verhaal van de paarse koe

Heb jij er ook zo’n last van?

Middelmatigheid?

Ik zie het overal om mij heen.

Websites, campagnes, social media posts waarin de middelmatigheid regeert. Er zit geen lef in. Iedereen gebruikt dezelfde woorden en dezelfde afbeeldingen. Lachende mannen en vrouwen in nette pakken. Een laptop en iphone in de hand.

Soms zie ik een verwoede poging om het anders te doen. Maar dan gaat het vaak toch mis.

Zo kwam ik laatst een website tegen voor een ondernemersevent. Het event heet Businessfest. Een leuke titel met de belofte in zich dat het echt iets unieks is, iets anders.

Ik verwachte een website met een festival uitstraling waardoor je er meteen zin in krijgt. Met een flinke spat creativiteit er overheen.

Vol verwachting klikte ik op de link naar de website.

DOMPER!

De website was er één van dertien in een dozijn.  Saai, saai, saai…. Daar ging mijn verwachting. En het event trouwens ook, want dat is uitgesteld tot 2018.

Wat je hiervan kan leren?

Als je iets doet, zorg dan dat het opvalt. Want opvallen trekt de aandacht. Wij als mensen zijn immers alert wanneer iets anders is dan normaal. In zijn boek Purple Cow legt Seth Godin dit fenomeen geweldig uit. Onder andere aan de hand van…. een paarse koe.

Koeien zien de meeste van ons namelijk elke dag. We kijken er niet naar en geven er geen aandacht aan. Maar wat nou als er een paarse koe in de wei zou staan? Dan zou je wel 2 keer kijken. Je zou het je collega’s en vrienden vertellen en delen op social media.

Strekking van het verhaal is dat iets anders doen ervoor zorgt dat je opvalt. Het maakt daarbij eigenlijk niet uit hoe je het doet. Als je het maar doet. Seth Godin geeft in zijn boek hiervan hilarische maar vooral succesvolle voorbeelden.

Klinkt makkelijk? Toch is het lastig.

Kijk maar naar het hierboven genoemde voorbeeld: Businessfest. De naam was goed, maar de rest was een gewone zwarte koe. Dat valt niet op.

Alarmsignalen voor een zwarte koe waar niemand naar kijkt

Check eens onderstaande alarmsignalen voor een zwarte koe. Ik weet zeker dat je ze regelmatig gebruikt op je website of in je marketingcampagne.

Zwarte Koe woorden zoals: 

  • Inspirerend, vrijblijvend, ontzorgen, rompslomp, besparen, innovatief, full-service, kwaliteit, professionals, tevreden, klantgericht, meedenkend enzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz…..

Dit zijn woorden die al je concurrenten ook al gebruiken en roepen: ik ben ook die zwarte koe!

Zwarte Koe afbeeldingen zoals: 




Serieus? Kill me!

Zwarte Koe Designtrends

Design is hartstikke gaaf en kan ervoor zorgen dat je website of campagne er super gelikt uitziet. Vaak zijn we er dan ook super blij mee als die er zo ‘gelikt’ uitziet. Het is prettig om naar te kijken, het streelt onze ogen en ons ego. “Kijk eens wat een professionele website ik heb.”

Ja dat heb je….

Alleen valt die ook op?

Of heb je nu een website die er net zoals al die concurrenten van je ‘professioneel’ uitziet?

Dan ben je namelijk ook net zo’n zwarte koe. Design of niet….

Jouw zwarte koe paars maken?

Laten we het er eens over hebben. Jij je product, ik mijn talent om dit te vertalen naar een opvallend concept, jouw paarse koe.

Laat hier je gegevens achter en beantwoord mijn vragen en we plannen een Paarse Koe gesprek in. Als je door mij wordt uitgenodigd is het helemaal gratis!

Jasper Runneboom
Online Marketing Rebel

Getagd , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *