4 interessante alternatieven voor Facebook Marketing

Stel dat Facebook op dit moment één van je belangrijkste kanalen is om bezoekers naar je website te krijgen. Of om leads te verzamelen en klanten te krijgen. Wat ga je dan doen als over een paar maanden blijkt dat Facebook echt een stuk kleiner is geworden in Nederland? Voor veel ondernemers en organisaties die afhankelijk zijn van Facebook is deze ontwikkelingen beangstigend.

Ondernemen is vooruitzien dus daarom hierbij alternatieve manieren om diezelfde mensen te bereiken die je nu via Facebook bereikt. Schakel op tijd en voorkom dat je business over een paar maanden op zijn gat ligt.

Andere social media

Natuurlijk is Facebook verreweg het grootste sociale medium in Nederland. Maar gelukkig zijn er wel alternatieven. We kennen ze allemaal wel; LinkedIn, Twitter en Instragram.

Mijn verwachting is dat een gedeelte van de mensen die Facebook verlaat het wel gehad hebben met social media. Ze zijn er wel klaar mee. Tenzij er echt iets revolutionairs komt dat social media weer leuk maakt. Maar voorlopig weet ik niet wat dat dan zal zijn.

Deze mensen bereik je niet meer met social media. Gelukkig blijven er genoeg over om social media nog steeds interessant te maken voor jou als ondernemer.

1. LinkedIn marketing

Zit je in de business-to-business dan is Linkedin zeer interessant. De afgelopen tijd is er veel veranderd wat betreft de advertentiemogelijkheden die LinkedIn biedt. Ze hebben echt een inhaalslag gemaakt. Het voordeel hiervan is dat je meer opties hebt en veel beter de behaalde resultaten kan analyseren.

Een interessante mogelijkheid is bijvoorbeeld de promoted stories. Dit zijn net als op Facebook gesponsorde berichten die komen in de tijdlijn van ingelogde leden.

Ook biedt LinkedIn uitstekende mogelijkheden om bijvoorbeeld je websitebezoekers te bereiken middels advertenties.

Daarbovenop zijn er nog de unieke voordelen van LinkedIn zelf. Namelijk de mogelijkheid om zeer specifiek doelgroepen te vinden op basis van functies, bedrijf, bedrijfstak en nog veel meer.

Wil je met LinkedIn aan de slag? Realiseer je wel dat LinkedIn een relatief duur medium is in vergelijking met Facebook om in te zetten. Kliks kosten als snel een paar euro. Weet dus zeker dat je de juiste content aanbiedt en dat je aanbod interessant genoeg is om ook echt klanten eruit te krijgen.

2. Twitter als marketingtool

Misschien denk je dat Twitter dood is. Maar nee, dat is niet het geval. Okey het is een stuk kleiner dan Facebook en er zit niet meer echt groei in. Maar dat neemt niet weg dat er nog heel veel mensen wel opzitten.

Wie weet schuiven er bovendien wat mensen van Facebook naar Twitter toe, aangezien Twitter een stuk minder van je wilt weten.

Adverteren via Twitter gaat wel net iets anders dan via Facebook. Bij Twitter gaat het meer om de onderwerpen en bijvoorbeeld accounts die mensen zelf volgen. Daarnaast kan je veel meer inhaken op actualiteit dankzij de befaamde # die gebruikt wordt om een #tweet te duiden.

Twitter heeft ook flink zijn advertentietools geupdate de laatste jaren. Zo kan je tegenwoordig conversies bijhouden van je campagnes via Twitter. Ook is er een mogelijkheid om bezoekers aan je website opnieuw te bereiken, of huidige klanten een tweet te laten zien.

Een bijkomend voordeel van Twitter is ook dat de kosten voor een klik meestal lager zijn dan via Facebook.

3. Instagram

Instagram is natuurlijk van Facebook zelf (nee, echt!) en adverteren erop kan je alleen maar doen via het Facebook advertentienetwerk. Maar als we even de huidige trend bekijken en deze doortrekken naar de toekomst, dan is een ding duidelijk. Instagram is het sociale medium voor jongeren. Maar ook als je doelgroep ouder is, tot 40 jaar, is Instagram interessant.

Is dat je doelgroep, dan is groots inzetten op Instagram de juiste move.

Wil je gaan adverteren via Instagram? Realiseer je dan goed dat Instagram boven alles een visueel medium is. Je afbeelding is dus de belangrijkste factor in je advertentie. Bovendien is op Instagram de # alive and kicking! Zorg dus dat je de juiste #onderwerpen bij je advertentie zet.

4. Google als alternatief om je doelgroep te bereiken

Nu kan je switchen naar een ander social medium platform. Hiermee kan je zeker een deel van je doelgroep alsnog bereiken. Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat daar je grootste kans ligt.

Want natuurlijk is er maar één echte gigant naast Facebook als het gaat om bereik, en dat is natuurlijk Google. Bereik je nu veel mensen via Facebook? Dan is Google het eerste alternatief om naar te kijken.

Nu denk je misschien maar Google is toch van de zoekmachine? En is adverteren in de zoekmachine nou de manier om content te delen, leads te krijgen of om mijn doelgroep te bereiken? Is dat niet veel te duur?

Ja, direct adverteren in de zoekmachine van Google zelf is misschien niet de juiste manier om verloren bezoekers via Facebook terug te krijgen of om mensen te sturen naar je laatste blog. Daarvoor is het inderdaad veel te duur.

Maar naast de zoekmachine is Google natuurlijk ook eigenaar van YouTube, het Android platform (Google Play) en werkt het samen met de grootste website in Nederland zoals Marktplaats en nu.nl. Via Google kan je dus veel meer dan alleen adverteren op zoektermen. Google beheert namelijk het grootste bannernetwerk ter wereld.

Bovendien is Google goed in staat om voor jou de juiste mensen te bereiken,  zeker met een beetje hulp van jouw (of mijn) kant. Ze krijgen immers pas betaald bij een klik. Middels banners kan je daardoor fantastische resultaten behalen voor vergelijkbare bedragen of zelfs (veel) minder dan op Facebook.

Daar bovenop biedt Google goede mogelijkheden om relevante doelgroepen op te bouwen, bijvoorbeeld van mensen die je website bezocht hebben.

Het grote voordeel van Google in vergelijking met bovenstaande sociale media is het gigantische bereik dat het biedt. Hierdoor is er veel aanbod, zijn de prijzen relatief laag en biedt het je de kans om veel mensen van je doelgroep te bereiken.

Is er leven na Facebook voor adverteerders?

Mocht Facebook op zijn gat liggen over een paar maanden dan zijn er gelukkig genoeg alternatieven voor Facebook marketing. Ben je dus op zoek naar nieuwe manieren om je doelgroep te bereiken dan zijn bovenstaande opties interessant. Kijk ook vooral serieus naar de mogelijkheden om te adverteren in het Google netwerk. Maar er zijn nog genoeg andere strategiën te bedenken.

Wil je met alternatieven aan de slag en heb je hier hulp bij nodig? Stuur me gerust een bericht.

Geplaatst in Online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *