Google Ads veranderingen

Belangrijkste wijzigingen in Google Ads 2018

Google heeft het afgelopen jaar de grootste veranderingen in tijden doorgevoerd in zijn advertentieplatform. De meest in het oog springende wijziging hierin is de naamswijziging van Google Adwords naar Google Ads geweest. Maar er is nog veel meer veranderd dan alleen de naam. Daarom dit overzicht van belangrijkste wijzigingen binnen het nieuwe Google Ads voor adverteren op zoekwoorden en display ads.

Nog even over de wijziging van Google Adwords naar Google Ads

Deze zomer heeft Google na 18 jaar de naam van zijn advertentieplatform veranderd van Google Adwords naar Google Ads. Deze naamswijziging weerspiegeld de veranderingen in het platform zelf. Namelijk de mogelijkheid om veel meer te doen dan alleen adverteren op zoekopdrachten in Google. In de loop van de tijd zijn er veel nieuwe advertentie opties bijgekomen; videomarketing, Youtube, Google shopping, apps, Google maps en Gmail.

Google zelf legt uit dat tegenwoordig consumenten veel meer verschillende kanalen gebruiken. Dit is zowel een kans als een uitdaging. Het geef namelijk meer mogelijkheden om consumenten te bereiken maar het maakt het bereiken van diezelfde consument ook complexer. Het nieuwe Google Ads is ontwikkeld om bedrijven hier beter mee te helpen.

Nieuwe interface Google Ads

De grootste wijziging in 18 jaar is de nieuwe interface van Google Ads. Deze is flink gemoderniseerd. Een meteen in het oog springende verandering daarbij is de openingspagina die veel meer rust uitstraalt dan voorheen. In (de oude) Google Adwords vluchtte ik meestal snel van de startpagina af omdat ik werd gebombardeerd met nietszeggende cijfers. Dat gevoel is er op de nieuwe startpagina niet meer.

Ook een opvallende visuele wijziging is de wijziging in de menustructuur.

In de nieuwe Google Ads is het menu met opties op campagneniveau aan de linkerkant geplaatst.

google ads nieuwe interface

Het nieuwe Google Ads, met een duidelijke scheiding van zaken. Links het menu voor je campagnes en bovenaan alle opties verzameld onder tools waarmee je het account managed.

Het oude Google Adwords. Waar zaken veel meer door elkaar stonden.

Het overzicht dat je krijgt onder het tabje tools (bovenaan) is veel completer geworden. In het oude Google Adwords was het soms echt ronddwalen om bepaalde zaken te vinden. Instellingen en doelgroepen waren verspreid te vinden op verschillende plekken in je account. Tegenwoordig in Google Ads vind je deze en andere campagneoverstijgende zaken heel overzichtelijk allemaal onder tools. 

Enkele interessante nieuwe visuele features op een rij:

  • Het openingsscherm geeft nu veel meer inzicht dan vroeger. Waar in de oude Google Adwords je startscherm vaak een overzicht was van kolommen vol zoekwoorden met data is het nu een veel visueler geheel. Je ziet daardoor nu makkelijker de prestaties in je account en wat de belangrijkste veranderingen zijn
  • De manier waarop aanbevelingen worden gedaan is nu een stuk overzichtelijker en daardoor ook veel beter toe te passen. Waar ik vroeger aanbevelingen eigenlijk altijd negeerde kijk ik hier nu regelmatig naar. Ik schat dat in ongeveer 50% van de gevallen de aanbeveling interessant genoeg is om uit te voeren
  • De grafiek bovenaan geeft tot 4 verschillende data aan. Dit was vroeger 2. Voordeel hiervan is dat je in theorie meer data in een oogopslag ziet. In de praktijk zet ik meestal 1 of 2 grafieken uit voor het overzicht.

Dankzij de nieuwe interface van Google Ads zijn veel zaken logischer en daardoor makkelijker te vinden. Makkelijk inzicht in een aantal belangrijke zaken zoals inzicht in veilingen bij je zoekwoorden en in de gebruikte doelgroepen.

Uitgebreidere advertentiemogelijkheid voor zoeken in Google Ads

Tegenwoordig biedt Google je 2 in het oog springende nieuwe opties als je zoekadvertenties maakt. Namelijk een extra kop en een extra omschrijvingsveld. Dit geeft je de kans om extra op te vallen en meer informatie te delen in je advertenties.

De nieuwe opties voor Google Ads met een derde kop en een tweede beschrijving.

Beiden nieuwe opties bieden je meer advertentieruimte voor hetzelfde geld. Interessant dus om mee te testen.

Responsive Google Display Ads: verschillende koppen en teksten

Dat Google druk bezig is met Machine Learning blijkt wel uit deze aanpassing. Bij display advertenties (banners) vraagt Google je nu maximaal 5 koppen en 5 beschrijvingen te geven. Met daarbij nog 15 verschillende afbeeldingen.

Google Ads zal op basis hiervan zelf bepalen welke kop en beschrijving het beste past per vertoning. Dit betekent dus dat een advertentie maximaal 375 (!) varianten kan hebben. Waarbij Google per weergave de beste variant bepaald met behulp van machine learning.

Nieuwe opmaak van responsive display advertenties in Google Ads.

De nieuwe Google Ads display ads biedt tot 15 afbeeldingen die getest kunnen worden.

Het grote voordeel van deze nieuwe display ads is dat Google Ads je hier echt werk uit handen neemt. Waar je vroeger zelf alle advertentievarianten één voor één moest ontwerpen doet Google Ads dit werk nu voor je. Het nadeel is dat Google Ads geen inzicht geeft in de prestaties van alle mogelijke advertentievarianten. Je weet dus niet welke kop met welke beschrijving en afbeelding het beste en slechtste presteert.

Exact zoeken minder exact in Google Ads

In Google Ads voor zoekwoorden is een belangrijke feature om meer controle te hebben over je vertoningen de mogelijkheid om op exacte zoektermen te adverteren.  Door exact zoeken te gebruiken in Google Ads geeft je aan dat jouw advertentie alleen getoond wordt als iemand dat specifieke zoekwoord intypt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zoekterm als “rode dameslaarzen.”

De afgelopen jaren heeft Google al de definitie van exact zoeken aangepast waardoor je advertentie eerder getoond wordt. Google toont nu ook je advertentie als de ‘intentie’ van de zoekopdracht overeenkomt met je exacte zoekwoord of woorden.

In het kort betekent dit dat je advertentie eerder wordt getoond. Positief hieraan is dat Google een deel van het denkwerk voor je overneemt. Het is een duidelijke shift naar machine learning toegepast op Google Ads. Aan de andere kant geeft het je minder controle en inzicht. Het is dan ook afwachten in hoeverre Google’s AI slim genoeg is voor jouw specifieke campagnes.

Conclusie: het nieuwe Google Ads is meer overzicht en machine learning, minder saai handwerk

Goede stappen zijn gemaakt met het overzichtelijker maken van accounts. De structuur en indeling is in het nieuwe Google Ads veel logischer dan in het oude Google Adwords.

Alle wijzigingen die Google het laatste jaar heeft doorgevoerd in Google Ads laten zien dat machine learning een steeds grotere rol krijgt in Google Ads. De menselijke factor wordt kleiner. Veel tijdrovende klussen worden nu (deels) door Google Ads zelf uitgevoerd.

Voordeel hiervan is dat dit tijd bespaart. Je hoeft minder op details te letten, alles bij te houden en uit te voeren. Dit is erg prettig want al dat handwerk is echt niet het leukste. Bovendien creëert het meer overzicht en kan je je als beheerder meer op de strategie richten en het ontwikkelen van nieuwe advertenties en campagnes.

Nadeel hiervan is het verliezen van controle en inzicht in wat wel werkt. De nieuwe Google Ads bepaalt meer zelf en geeft hierbij niet altijd inzicht in wat dan precies het beste werkt of juist niet. Je moet dus maar vertrouwen hierin op Google Ads AI. Met daarbij natuurlijk altijd de kans dat Google zaken in zijn voordeel laat uitvallen.

Interessante tijden dus voor het inzetten van Google Ads. Met volop kansen maar ook genoeg zaken die om aandacht vragen als je nu campagnes hebt lopen in Google Ads.

Enthousiast over het nieuwe Google Ads of moet je Google Ads geupdate worden?

Wil je met de nieuwe mogelijkheden van Google Ads aan de slag en heb je hier hulp bij nodig? Neem dan gerust contact met mij op. Sinds 2010 zet ik Google Ads winstgevend in voor mijzelf en voor verschilldende klanten.

Geplaatst in Online en getagd met , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *