Wat is een goed budget om te beginnen met Google Ads?

Okey, het is zover. Na lang wikken en wegen of in een vlaag van enthousiasme besluit je te gaan beginnen met Google Ads. Maar hoeveel budget ga je er eigenlijk voor inzetten ?

Dat is een belangrijke vraag, want met een te klein startbudget is het effect van je marketing via Google Ads misschien te klein om winstgevend te zijn, maar als je teveel betaalt is het zonde van het geld. In dit artikel leg ik je uit hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Start met een laag budget

Als je begint met Google Ads, weet je nog niet precies hoe nuttig het is om te adverteren via Google. Dit komt omdat je bijvoorbeeld niet weet:

  • hoe bezoekers reageren op het aanbod op je website
  • welke advertenties mensen aanspreken
  • welke zoekwoorden interessant zijn
  • hoeveel het kost om een klant of aanvraag via Google Ads te krijgen

Het beste is dus om te beginnen met een voor jou relatief klein budget, € 100,- a € 200,- euro per maand is meestal al genoeg. Heb je een hoger budget? Besteed dan 25% van je maximale budget.

Gebruik de eerste maand(en) als test case. Meet de resultaten, en verzamel informatie over je doelgroep, de effecten van seizoensgevoeligheid, en de relevantie van bepaalde zoekwoorden voor je bedrijf enzovoorts.

Dit marktonderzoek is een van de meest nuttigste dingen die Google Ads je te bieden heeft, naast natuurlijk klanten ;-). Je kunt de informatie die je op deze manier verzameld gebruiken voor het uitbreiden en toespitsen van je toekomstige marketingplannen, maar ook om je doelgroep beter te leren kennen. Dat is niet alleen nuttige kennis op het gebied van adverteren, maar ook voor je bedrijf in het geheel.

Opschalen na de testfase

Heb je een aantal maanden kleinschalig geïnvesteerd in Google Ads? Dan heb je een veel beter inzicht in wat het oplevert en kost. Je weet nu precies:

  • welke keywords relevant zijn voor je bedrijf
  • wie je bereikt
  • in welke mate het adverteren leidt tot nieuwe klanten en dus tot winst (de zogenaamde winstconversie)

Als je ziet dat het adverteren via Google Ads een duidelijk effect heeft, dan is het tijd om het adverteren met Google Ads op te gaan schalen. Nu je een idee hebt van de winst die er te behalen valt met adverteren, is het ook makkelijker de investering daar op af te stemmen. De rekensom is eenvoudig: vermenigvuldig de opbrengst van een gemiddelde klant met het conversiepercentage per klike, en je weet hoeveel een gemiddelde klik waard is voor jouw bedrijf.

Altijd je Google Ads blijven testen

Als je advertenties goed lopen, zijn ze geen kostenpost, maar genereren ze omzet. Na verloop van tijd is het dan ook niet meer nodig om advertenties te budgetteren en kan je maximaal opschalen, ze verdienen zichzelf immers ruimschoots terug. Maar zelfs als je Google Ads grootschalig gebruikt om te adverteren, komt er nooit een einde aan het testen.

Je wil als bedrijf steeds blijven meten wat de effecten zijn van het maken adverten via Google Ads. Op die manier blijf je op de hoogte van je doelgroep, concurrenten en kun je nieuwe manieren ontdekken om je doelgroep te bereiken. Adverteren is een actieve bezigheid: je bent steeds bezig met onderzoek doen naar nieuwe keywords en nieuwe advertentiemogelijkheden. Door flexibel te blijven en steeds af te wegen of de investering opweegt tegen de winst die je maakt, voorkom je onnodige kosten én – belangrijker nog – zorg je ervoor dat je bedrijf een relevant blijft in een veranderende markt.

Hulp nodig bij het opzetten of analyseren van je Google Ads?

Neem dan gerust contact met mij op. Sinds 2010 zet ik Google Ads (voorheen Google Adwords) winstgevend in voor mijzelf en voor meer dan 30 klanten.

Geplaatst in Online en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *