SEO 2017

Hoe slim is Google eigenlijk nou echt anno 2017?

Afgelopen week gaf ik mijn eerste webinar over online marketing. Een erg gave ervaring en iets wat ik zeker vaker ga doen. In dit webinar vlogen we in vogelvlucht over het online marketing landschap waarbij er uiteraard ook gevlogen werd over de regio genaamd “SEO.”

Tijdens onze vlucht over de regio SEO kwam er een vraag binnen. “Of ik wel bekend was met de Panda update van Google uit 2012?”.

Uit de vraagstelling bleek dat diegene vond dat ik SEO benaderde alsof het 2012 was. Kortom, wat ik vertelde was achterhaald…

Ajjjj….

Was dat echt zo?

Zat ik….

via GIPHY

Nu ben ik (gelukkig) wel bekend met de Panda update van Google uit 2012. Het zou wel heel erg met mijn SEO-kennis zijn gesteld als dat niet zo was.

Maar naar mijn idee zijn de basisbeginselen van SEO eigenlijk niet heel veel anders dan van voor de Panda update door Google. Zeker voor ondernemers die starten met SEO.

Ja, maar, ja maar…

Ja, maar, ja maar… Jasper de Panda update heeft toch een enorme ravage aangericht in het SEO land! Hoe kan je dit dan zeggen vraag je je misschien af?

Ik zal het uitleggen

Vanuit mijn ervaring is het zo dat Google naar buiten toe altijd een verhaal ophoudt waarin ze hun ideale wereld beschrijven. Een wereld waarin iedereen alleen maar linkt naar websites omdat dit de lezer enorm helpt en dus niet vanwege het commercieel belang. We ons alleen maar focussen op de gebruikerservaring en eigenlijk geen rekening houden met trucjes om hoger in Google te komen. Of zoals je het ook kan zien, de kansen die Google biedt om dankzij hun algoritme hoger in de zoekmachines te komen.

Google heeft er alle belang bij om naar de buitenwereld zo overtuigend mogelijk de schijn op te houden dat hun algoritme zo geavanceerd is dat het alle trucs herkend die SEO specialisten gebruiken om hoog te komen. In de echte ‘SEO-wereld’ blijkt echter dat veel oude trucs nog steeds werken.

Twijfel je?

via GIPHY

Kijk dan maar eens naar deze pagina van Media Markt voor wasmachines. Onderaan staat een stuk tekst die we kunnen duiden als een SEO-tekst. De tekst is van weinig toegevoegde waarde voor de (be)zoeker, dus waarom staat die daar eigenlijk? Simpel, voor Google natuurlijk. De tekst zorgt er mede voor dat Media Markt in de top 3 staat op het zoekwoord “Wasmachine.”

Dit is een van de oudste trucs uit het boek op het gebied van SEO en ondanks alle Google Panda, Pinguin en Tiger (jaaa…die laatste heb ik zelf bedacht) updates werkt die anno 2017 nog steeds. Niet voor niks hebben grote jongens zoals Zalando nog steeds een redelijke lap tekst onderaan hun pagina’s staan om hun ranking in Google een boost te geven.

En is dit nou echt zo gek?

Volgens mij helemaal niet.

Ik zal uitleggen waarom.

Want ja, Google is steeds slimmer en kijkt naar steeds meer factoren buiten je tekst om te bepalen hoe goed je pagina scoort.

Maar de meeste grote webshops ontlopen elkaar niet veel op gebieden als gebruiksvriendelijkheid, snelheid en veiligheid. Als al die factoren dicht bij elkaar liggen en je daardoor als webshops heel dicht bij elkaar staat dan kan een stuk tekst nog steeds een doorslaggevende rol hebben in de resultaten.

Sterker nog, een stuk tekst doet het vaak nog buitengewoon goed in Google.  Zie de punten 11 t/m 17 en 28 t/m 30 in Brian Deans List of 200 Google Ranking Factors. Hieruit is op te maken dat tekst nog steeds erg belangrijk is, evenals de goede oude keywords. Dit ondanks alle makke schaapjes die braaf roepen wat Google ze vertelt; namelijk dat tekst niet meer relevant is en keywords achterhaald, wijst alle data tot nu toe op het tegenovergestelde.

Zeker voor beginners die met SEO aan de slag gaan geldt nog steeds het aloude SEO-mantra: “Een goede focus op je webpagina is het startpunt om te scoren in Google”. En ja, dat doe je nog steeds ouderwets met tekst.

Hetzelfde geldt voor links. Deze zijn nog steeds de backbone voor de indexering door Google van het internet. Wil je gevonden worden? Dan geldt in beginsel dat je links naar je website moet hebben. Punt uit.

Wat heeft de Google Panda update dan wel gedaan?

via GIPHY

De Google Panda update was vooral een update die kwaliteit boven kwantiteit stelde. Door de update werden websites met hoge kwaliteit content meer beloond in de zoekresultaten van Google. Andersom werden websites met hele magere (gekopieerde) content uit de rankings gehaald of vielen ver terug. Zelfde gold voor websites met onnatuurlijke links naar hun website toe (lees heel veel links van shitty websites)

De update was noodzakelijk omdat slimme partijen doorhadden dat veel links naar je website de bepalende factor was voor een hoge score in Google. Deze partijen hadden honderden tot duizenden niet relevante links naar hun website. Om je een idee te geven van hoe dit ging,  er waren hele blognetwerken opgezet die geen mens las met als enig doel zoveel mogelijk links te krijgen naar de website. Door de Panda update werden deze links niks meer waard, of hadden zelfs een negatieve invloed op de ranking.

Op deze manier werd en is relevantie het nieuwe toverwoord sinds 2012. Links en content moeten vooral relevant zijn om de ranking in Google te verhogen.

Wat dit betekent voor ondernemers die net beginnen met SEO?

Het gekke is, eigenlijk niet zoveel. Want je zal net als voor de update links naar je website moeten hebben en pagina’s met relevante keywords. Omdat deze 2 zaken voor de meeste beginnende online ondernemers al lastig genoeg zijn is hier niks in veranderd sinds de Panda-update.

Enige waar je als beginnende online ondernemer voor moet uitkijken zijn partijen die je links te koop aanbieden. Want dat werkt tegenwoordig niet meer 😉

Dus, zat ik fout tijdens mijn eerste webinar? Volgens mij niet.

Getagd .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *