Hoe selecteer ik de juiste keywords voor Google Ads?

Adverteren op Google Ads gaat door middel van het kiezen van relevante zoekwoorden. Google biedt potentiële klanten advertenties aan op basis van de woorden die ze gebruiken in de zoekmachine. Dat maakt het de ideale manier om je bedrijf te presenteren aan nieuwe klanten: je weet immers zeker dat zij geïnteresseerd zijn in het product of de dienst die jij aanbiedt. Maar niet alle zoekwoorden zijn even relevant voor jou. Het liefst adverteer je op keywords die niet veel kosten, en waarop de concurrentie niet al te hoog is. Maar hoe kom jij er achter welke woorden relevant zijn voor de doelgroep die je wil bereiken? In dit artikel lees je meer over hoe je de juiste keywords voor Google Ads kunt selecteren.

Gebruik de zoekwoordenplanner van Google

De meest voor de hand liggende manier om de juiste keywords te vinden, is door gebruik te maken van de keyword-tool van Google. Deze zoekwoordenplanner werkt met data van Google’s zoekmachine – de grootste en meest gebruikte ter wereld. Alleen daarom al is deze tool goud waard voor iedereen die zich bezighoudt met online advertenties. De gratis te gebruiken tool kan gebruikt worden om zoekwoorden te suggereren: op basis van informatie over je bedrijf en enkele relevante termen doet de keyword-tool voorstellen voor nieuwe zoekwoorden. Daarbij wordt ook een schatting gemaakt van de kosten per klik voor een hoge of lage positie in Google en wat het zoekvolume per maand is voor verschillende woorden. Zo zie je in een oogopslag wat relevante keywords zijn voor jouw bedrijf.

Advertentiesuggesties van Google Ads

Naast de zoekwoordenplanner kun je ook gebruik maken van de suggesties die Google Ads zelf geeft. Dit is een relatief nieuwe functie van Google Ads waarbij op basis van bestaande advertenties automatisch nieuwe suggesties worden geopperd. Uit onderzoek van Google zelf blijkt dat adverteren op meerdere zoektermen significant meer conversie ten gevolg heeft. Vandaar dat men heeft besloten Google Ads automatisch nieuwe zoekwoorden te laten voorstellen die gerelateerd zijn aan de bestaande zoekwoorden die je gebruikt. Die automatisch gesuggereerde advertenties kunnen erg interessant zijn voor je bedrijf. Je kunt deze suggesties beheren via Google Ads; er is zelfs een functie om ze automatisch te laten inschakelen. Zo kun je het proces van het vinden van nieuwe zoekwoorden gedeeltelijk overlaten aan Google Ads zelf.

Andere relevante keyword-tools

Natuurlijk hoef je niet alleen gebruik te maken van de technologie van Google zelf. Op internet zijn genoeg keywordtools te vinden die je kunnen helpen met het bedenken van nieuwe zoekwoorden. Sommige daarvan geven veel meer inzicht in de relevantie van keywords – iets dat Google steeds minder graag doet. Ook bieden ze soms meer functies, zoals het suggereren van long tail-zoekwoorden en het genereren van mindmaps om geheel nieuwe zoekwoorden te bedenken waar je via de tools van Google niet zo snel op zou komen. Er zijn gratis tools te vinden, zoals Soovie, Kwfinder, AnswerThePublic of Übersuggest. Van de betaalde tools is vooral Moz interessant; dit programma heeft een uitstekende zoekwoordentool, en biedt daarnaast ook nog heel veel functies om het adverteren makkelijker en beter te laten verlopen.

Al deze tools samen met de Google keyword-tool en suggesties in Google Ads zelf geven je de mogelijkheid om de juiste keywords te selecteren voor je volgende Google Ads campagne.

Getagd .

2 reacties

  1. Goede suggesties, ik zou daar de volgende tool aan toe willen voegen: het gezond verstand. Je kunt zelf (met collega’s) tot een eerste lijst komen met relevante termen (wel jezelf goed verplaatsen in de vraag van je doelgroep).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *