Meta Descriptions: waarom ze belangrijker zijn dan ooit

Meta Descriptions, je kent ze wel, die zwarte stukken tekst die onder de blauwe title staan in de resultaten van Google als je ergens op zoekt. Lees jij ze? Ik niet altijd, maar vaak kijk ik er toch even naar. Om zo een ‘sneak preview’ te krijgen van wat mij te wachten staat op de pagina. Even snel scannen of het interessant is.

We hebben het dus hierover ↗

Die meta descriptions, daar wil ik het even over hebben. Want lang dacht ik dat ze niet zo belangrijk waren. Google vertelt immers zelf dat ze geen waarde hebben voor je ranking in de Google resultaten. Dus ja… waarom zou je er moeite in steken? Ik bedoel, er zijn veel andere manieren om te stijgen. Denk aan Linkbuilding, een goede url-structuur, geweldige content en de page title optimaliseren.

En als dan Google zelf aangeeft er weinig waarde aan te hechten en Google zelf bovendien vaak de meta description invult voor je. Waarom zou je er dan werk instoppen?

Maar de laatste tijd ben ik daar anders over gaan denken…

Waarom? Dat zal ik je uitleggen, maar we moeten daarvoor even iets meer weten over waar Google en SEO naartoe gaat.

De laatste jaren zie je dat SEO steeds meer gaat lijken op UX (User Experience) design. Grote SEO mensen zoals Neil Patel geven aan dat SEO meer dan ooit gaat om een goede User Experience op je website. Met het verder ontwikkelen van het algoritme van Google waardoor SEO trucjes minder effect hebben, krijg je dat andere factoren belangrijker worden. Een van die factoren zijn de signalen die Google krijgt van de resultaten die getoond worden. Denk hierbij aan:

  • Welk resultaat krijgt relatief veel kliks?
  • Welk resultaat krijgt juist weinig kliks?
  • Bij welke resultaten wordt er relatief veel weer teruggelikt naar de zoekresultaten
  • Bij welke resultaten juist niet?

Waarom dit belangrijke factoren zijn? Google’s filosofie is altijd user first, zie hier Google’s 10 waarheden en lees zelf wat er op 1 staat.

Als je dit doortrekt naar de zoekresultaten in Google dan betekent dit dat Google altijd het beste resultaat wilt laten zien voor jou als gebruiker. Gevolg hiervan is dus dat je pagina beter dan ooit moet aansluiten bij de behoefte van diegene die zoekt. Als dit het geval is zal je stijgen in de zoekresultaten.

Maar het betekent ook iets anders….

Namelijk dat het belangrijker dan ooit is om ervoor te zorgen dat jouw vertoning in de resultaten eruit springt en mensen aanzet om te klikken. Dit bereik je met een goede page-title maar dus ook met een meta-description. Een meta-description die mensen aanzet om door te klikken naar jouw pagina. Want als jouw beschrijving meer kliks krijgt dan van diegene die boven je staat zal je stijgen. Immers Google krijgt een sterk signaal dat jouw website gebruikers aanspreekt. Als je dan ook nog zorgt dat de inhoud op je pagina top-notch is dan heb je een mooi recept voor succes.

Het grappige is dus dat juist doordat de oude SEO-trucjes niet meer werken de resterende factoren des ter belangrijker worden. Niet zozeer omdat de meta-description zelf te manipuleren valt om hoger te komen. Maar omdat je meta-description meer mensen aanspreekt dan het zoekresultaat dat erboven staat.

Dus haal je meta-desctiptions uit de mottenballen en ga ermee aan de slag! Zorg ervoor dat ze aansluiten bij de behoefte van je zoekpubliek. Zodat ze mensen nieuwsgiering maken waardoor ze wel willen klikken. Want direct ga je niet stijgen door het schrijven van een goede meta-description. Maar indirect is het belangrijker dan ooit. Juist om eruit te springen in de zoekresultaten zelf. Want daardoor krijg je meer kliks en dat zorgt wel dat je verder gaat stijgen.

Ondersteuning nodig? Graag helpen wij je om die fantastische meta-descriptions te krijgen die je doen stijgen. Evenals het verder ontwikkelen van je website voor bijvoorbeeld meer bezoekers uit Google. Neem contact op!

 

Getagd , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *