url-structuur

SEO in 2018 deel 1: een goede URL-structuur

Veel ondernemers vinden SEO maar lastig. Het is iets ongrijpbaars en magisch voor ze. Daarom heb ik besloten om in een aantal opvolgende blogs de belangrijkste elementen van SEO anno 2018 een voor een duidelijk uit te leggen. Zodat de magie er vanaf gaat en je het beter begrijpt.

Zelf heb ik namelijk ook jaren met SEO geworsteld, ik begreep 80%. Maar die overige 20%, daar kwam ik maar niet achter.

“Misschien is het wel iets in de code van de website dacht ik.” Van code begreep ik nog niet veel dus dat leek mij een logische plek waar de SEO magie gebeurde. Tegenwoordig weet ik dat die 20% ‘magie’ voor je website helemaal niet bestaat. Dat er geen stukje code is in je website die ervoor zorgt dat je beter gevonden wordt en dat SEO anno 2018 eigenlijk vrij weinig te maken heeft met de code van je website.

Dat is meteen ook een van de grootste misverstanden over SEO. Veel ondernemers denken dat SEO een heel technisch verhaal is in de achterkant van de website. En ja, dan wordt het snel iets magisch. Iets ongrijpbaars waar je gefrustreerd over raakt en wat je dan maar negeert of toch veel geld voor neerlegt.

Ik zal je daarom de komende tijd in mijn blogs vertellen wat SEO nu en in 2018 vooral wel is, zodat je frustratie erover een stuk minder wordt en je het beter begrijpt. In deze eerste blog ga ik in op de URL-structuur van je website.

Waarom is een goede URL-structuur belangrijk voor SEO?

Google houdt van gebruiksvriendelijke websites. Een belangrijk onderdeel daarvan is de URL-structuur van de website. Een URL die logisch is geeft vertrouwen en schept duidelijkheid voor de bezoeker. Het geeft een goed antwoord op de vraag: waar ben ik precies op deze website?

De meeste moderne website CMS’n (zoals WordPress) genereren gelukkig automatisch al zoekmachinevriendelijke url’s.

Heb je een moderne website dan is de basis vaak al redelijk op orde. Toch zit er een addertje onder het gras.

Ook bij moderne websites zie je vaak dat de URL-structuur beter kan. De URL bevat dan bijvoorbeeld geen zoektermen maar een algemene term zoals diensten of producten. Of belangrijke pagina’s hangen onder allemaal subpagina’s waardoor deze pagina’s lastiger scoren in Google.

De basis van een goede url-structuur van je website

Een goede url-structuur is een structuur van je website die logisch is.

Een simpel voorbeeld:

  • website a heeft een pagina over zijn dienst en de url hiervan is: www.voorbeeldwebsite.nl/3flv0dacl met daarachter de pagina www.voorbeeldwebsite.nl/3flv0dacl/eflv
  • website b heeft een pagina over zijn dienst en de url hiervan is: www.voorbeeldwebsite.nl/webdesign met daarachter de pagina www.voorbeeldwebsite.nl/webdesign/wordpress

De URL-structuur van de eerste website is slecht en dit zal nadelig zijn voor de vindbaarheid van zijn pagina’s. De URL-structuur van de tweede website is goed en dit geeft hem een voorsprong in de zoekmachines op de eerste website.

Dit is de essentie van een goede url-structuur. Maar om echt goed te scoren in Google  met je URL-structuur zal je nog veel verder moeten gaan.

Wil je een SEO-vriendelijke URL-structuur?

Wil je dat jouw URL’s echt bijdragen aan een betere vindbaarheid van je pagina’s in Google? Dan zal je goed naar de opbouw van je URL’s moeten kijken.

Belangrijke hiervoor is dat:

  • Belangrijk pagina’s zo dicht mogelijk bij de stam van je domein staan
  • Er een logische vertakking in je domein is per onderwerp
  • De url’s van je pagina’s verklarend en concreet zijn

SEO-vriendelijke URL-structuur: belangrijke pagina’s zo dicht mogelijk bij de stam van je domein

De stam van je domein is je homepage, in mijn geval runneboomconnection.nl. Stel dat ik mijn pagina voor webdesign zo goed mogelijk wil positioneren binnen mijn domein voor vindbaarheid. Het beste kan ik deze dan direct na mijn stam laten volgen. Dit leidt tot de volgende url-structuur: runneboomconnection.nl/webdesign

Het feit dat deze pagina direct na mijn stam volgt is voor Google een signaal dat dit een belangrijke pagina is. Dit maakt het makkelijker voor mij om met deze pagina te scoren in Google in vergelijking met een concurrent die de volgende url-structuur heeft: concurrent.nl/diensten/webdesign.

Actiepunt: Bepaal voor jouw website welke pagina’s het belangrijkst zijn om mee te scoren en zorg dat deze zo dicht mogelijk bij de stam van je domein staan.

SEO-vriendelijke URL-structuur: een logische vertakking in je URL-structuur per onderwerp

De URL-opbouw van een goede website is vergelijkbaar met de vertakkingen van een boom. De homepage is de stam, daar komen een aantal grote vertakkingen uit en daaruit volgen weer kleinere vertakkingen.

De grote vertakkingen zijn in dit geval voor jouw website meestal de belangrijkste diensten van je bedrijf. Daarachter kunnen vervolgens meer specifiekere pagina’s hangen. Als ik naar mijn eigen website kijk zou een logische vertakking na webdesign een pagina over WordPress kunnen zijn. Op deze pagina leg ik dan uit dat ik mijn websites in WordPress bouw. Zo kan ik achter mijn webdesign pagina diverse pagina’s hangen die dieper ingaan op een element van mijn webdesign. Je kan hierbij denken aan responsive, SEO, veiligheid enz.

Business-case: Bij een klant van mij kwam ik een URL-structuur tegen die versprong. Een pagina waarna gelinkt werd vanuit pagina a hing onder pagina b. Meestal niet ideaal, maar goed er zijn redenen om hiervoor te kiezen. De grote verassing kwam toen ik naar pagina b zelf ging. Ik was immers toch benieuwd wat ik daar zou aantreffen. En nu komt die…. pagina b was een blanco pagina. Er stond helemaal niks op!

Zoals je nu zal begrijpen, dit is dramatisch voor je vindbaarheid in Google en maakt het navigeren tot een ramp voor je bezoekers.

Actiepunt: Check of je URL-structuur logisch is en er geen rare vertakkingen zijn, of doodlopende pagina’s.

SEO-vriendelijke URL-structuur: URL’s van je pagina’s die verklarend en concreet zijn

Vaak wordt een pagina waarop de diensten van een bedrijf worden genoemd ‘diensten’ genoemd. Dat is op zich best logisch. Er is alleen één probleem met deze beschrijving vanuit het SEO-perspectief. Het woord ‘diensten’ is geen relevant zoekwoord. Mensen zoeken op wat ze nodig hebben, bijvoorbeeld een webdesigner. Wil je dat jouw pagina hierover hoog scoort in Google? Zorg er dan in ieder geval voor dat je pagina niet ‘diensten’ in de URL heeft staan maar gewoon ‘webdesign’.

Op deze manier zorg je ervoor dat je URL per pagina zo verklarend en concreet mogelijk is. Dit zorg voor duidelijkheid en maakt navigeren voor de bezoeker makkelijker, en dat beloont Google

Actiepunt: Zorg dat al je pagina’s een verklarende zoekmachinevriendelijke URL hebben.

Belangrijk: Mocht je URL’s aanpassen, vergeet dan niet de oude URL te redirecten naar de nieuwe URL!

Het geheim van een goede URL-structuur

Een goede opbouw van je URL-structuur zorgt ervoor dat Google je website goed indexeert. Nog belangrijker is dat een URL-structuur die voldoet aan bovenstaande voorwaarden je vindbaarheid verbetert. Het geeft je een voorsprong op je concurrenten.

Is een goede URL-structuur dan echt zo belangrijk?

Het is een van de meest onderschatte manieren om je website hoger in Google te krijgen. Maar met alleen een goede URL-structuur ben je er nog niet. SEO bestaat uit tientallen belangrijke elementen die samen zorgen dat je website steeds beter scoort. In mijn volgende blog ga ik daarom in op een volgend belangrijk element van SEO in 2018: focus.

Hoe zit het met jouw stukje SEO-magie?

Ben je al met de URL-structuur van je website aan de slag of staat SEO op je prioriteitenlijstje?

Vraag met mij een kort gesprek aan over hoe je dit het beste kan aanpakken voor jouw website en let’s make “the magic” happen!

Geplaatst in Online en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *