keywords seo google

SEO in 2018 deel 2: keywords

Hoe belangrijk zijn keywords nog anno 2018 voor SEO? Om op die vraag en andere vragen omtrent SEO antwoord te geven, en de mythes rondom SEO anno 2018 te ontkrachten ben ik begonnen een blogserie te schrijven over de belangrijkste actuele SEO onderwerpen. De eerste blog ging over een goede url-structuur voor goede vindbaarheid. Een van de belangrijkste elementen die vaak wordt vergeten bij SEO.

Deze keer gaat de blog over een veel bekender SEO onderwerp, namelijk keywords. In deze blog praat ik je bij over de zin en onzin van keywords anno 2018.

To keyword or not to keyword: de goede oude tijd

Vroeger was SEO simpel:

  1. Je ging op jacht naar interessante keywords door gebruik te maken van Google's handige keyword planner tool, die helaas alweer een aantal jaar op de begraafplaats ligt
  2. Je stopte je pagina vol met deze keywords
  3. Je zorgde dat in de meta tags, meta description en page title de keywords stonden
  4. Je zorgde dat andere pagina's en websites linkjes hadden op deze keywords naar jou toe
  5. Je zag je website stijgen in de zoekresultaten

Ahhhhh.... die goede oude SEO tijd. De tijd dat Google je nog voor niks hielp om ze te manipuleren. Je kon gewoon dankzij Google zelf zien hoeveel volume een keyword had. Bovendien was Google als zoekmachine ook minder ver dan tegenwoordig. Het kon een wereld van verschil maken welk synoniem je voor een woord gebruikte, hoe vaak en waar precies op je pagina.

Resultaat was dat websites bomvol onzinnige teksten stonden, er ellenlange meta tags en page title's werden opgesteld en er voor elk synoniem van een woord een landingspagina was gemaakt.

Keywords anno 2018: gaat dit nog steeds zo?

Uiteindelijk zag Google zelf in dat dit hun positie als betrouwbare zoekmachine begon te ondermijnen en zijn ze met updates gekomen. Google is een stuk slimmer geworden. Waar Google vroeger op een aantal signalen lette die gemakkelijk te manipuleren waren, kan Google tegenwoordig veel beter context begrijpen en op een menselijke manier de waarde van een website of pagina inschatten.

Bijna maandelijks zijn er kleine en soms grote aanpassingen in het Google zoek algoritme.  Updates zoals rankbrain, waarbij Google AI gebruikt voor de getoonde resultaten, zorgen ervoor dat het belang van keywords in het gehele SEO-plaatje steeds minder wordt. Google weet welke synoniemen er voor woorden bestaan en kan steeds beter verbanden leggen in en tussen teksten en pagina's.

Bye bye keywords?

Je zou dus kunnen denken dat keywords anno 2018 iets van het verleden zijn. Een prehistorisch iets dat tegenwoordig niet meer relevant is. Toch is dat iets te kort door de bocht.

Want als SEO-expert zie ik regelmatig in de huidige zoekresultaten dat websites die op de juiste manier omgaan met keywords structureel hoger scoren dan website's waar keywords geen rol spelen. Je ziet dat zelfs tegenwoordig simpele keywordtrucs nog steeds werken. Denk aan het keyword in de URL, of black-hat tactieken.

Dit heeft een aantal redenen:

  1. Als 2 website's op veel punten gelijk scoren, dan wordt het al dan niet juist gebruiken van keywords een belangrijk element om de ander te verslaan
  2. Tekst is nog steeds een belangrijke indicator voor Google om de inhoud en context van een pagina te begrijpen en te indexeren
  3. Keywords geven ook bezoekers een signaal. Je weet, soms onbewust, beter waar een pagina over gaat
  4. Google wil zo efficiënt mogelijk je website indexeren. Indexeren kost namelijk energie en energie kost geld. Tekst is gemakkelijk te indexeren

Keywords zijn dus nog lang niet uitgespeeld in het SEO-landschap anno 2018.

Keywords in 2018: hoe goed gebruiken voor SEO?

Aan de ene kant zijn er dus signalen dat keywords niet meer zo belangrijk zijn. Iets wat nog eens wordt bevestigd door diverse experts die roepen dat ze echt iets van het verleden zijn. Aan de andere kant is er nog voldoende bewijst dat keywords zelfs tegenwoordig nog steeds een belangrijke factor in SEO zijn.

Hoe moet je keywords anno 2018 dus gebruiken?

Mijn advies is om niet zozeer keywords als focus te gebruiken maar pagina's zoekvraaggericht te optimaliseren. Dus focus je niet zozeer op 1 keyword maar veel meer op een relevante zoekvraag waarin het keyword zit. Gebruik vervolgens deze zoekvraag als het SEO anker voor je pagina.

Op deze manier ga je op een gezonde manier met keywords om. Iets wat zeker richting de toekomst de kans vergroot dat je op SEO gebied goed blijft scoren in Google. Ook na 2018. 

Met SEO aan de slag?

Wil je meer lachende klanten zien? Mensen die blij zijn dat ze jou gevonden hebben via Google? Laten we dan eens praten over de inzet van SEO voor jouw website. Maak gebruik van mijn gratis verkennende sessie.

Geplaatst in Online en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *