hoe zoeken mijn klanten

Seo in 2018: hoe zoeken jouw klanten?

Hoe gebruiken mijn klanten Google? Als je met SEO bezig gaat in 2018 dan is dat de eerste vraag om te beantwoorden.

Heb jij enig idee wat ze intypen of inspreken in Google op het moment dat ze met een probleem zitten dat jij kan oplossen. Of welke vraag ze stellen aan Bing als ze nieuwsgierig zijn naar jouw product of dienst? Tegenwoordig is dat essentieel om te weten als je online wil scoren in de zoekmachines. Weet hoe jouw klanten Google gebruiken en je bent klaar om te scoren met SEO.

Achterhaalde SEO

Vroeger was SEO vooral iets van slimmigheidjes en techniek. Door de juiste keywords te gebruiken in de juiste hoeveelheid en je website met allemaal foefjes up-te-graden kon je geweldige resultaten behalen. Anno 2018 is hierin veel veranderd als het om SEO gaat.  Ja, keywords zijn nog steeds belangrijk en sommige foefjes hebben nog echt wel resultaat.

Alleen…

De geweldige resultaten behaal je er niet zo snel meer mee, het kan snel fout gaan én wat vandaag nog werkt kan morgen compleet achterhaald zijn.

Omdat er zoveel misverstanden zijn over SEO, er veel fout gaat en zaken snel veranderen ben ik de blogserie SEO anno 2018 begonnen. In mijn eerste 2 blogs ging ik in op het belang van een goede url-structuur en het gebruik van keywords in SEO. In deze blog ga ik in op een onderwerp dat dicht tegen keywords aanschurkt, namelijk “hoe zoeken jouw klanten eigenlijk?”

Met het minder relevant worden van keyword stuffing en andere foefjes komen we naar mijn idee namelijk bij een veel interessanter gebied van SEO:

Wie zijn jouw potentiële klanten eigenlijk, welke vragen hebben ze en hoe zoeken ze dan?

SEO zal anno 2018 en in de toekomst steeds meer gaan om het zo goed mogelijk inspelen op dit soort vragen. Niet in de laatste plaats omdat voice search steeds belangrijker wordt. Zeker nu mensen het steeds normaler vinden om tegen hun smartphone te praten.

Maar goed, hoe kom je erachter hoe je potentiële klanten eigenlijk zoeken? Ik geef je 4 manieren om daarachter te komen.

4 manieren om erachter te komen hoe potentiële klanten zoeken

1. Google Search Console

Naast Google Analytics heeft Google ook Search Console. Search console is eigenlijk jouw beste tool om erachter te komen hoe Google jouw website indexeert. Je vindt er mogelijke errors, tips van Google om je website beter te laten indexeren én je vindt er informatie over hoe mensen op je website terecht zijn gekomen.

Zo kan je erachter komen bij welke zoekvragen jouw pagina’s getoond worden.

Deze informatie kan je op 2 manieren gebruiken:

  • Je kan de bewuste pagina zo herschrijven dat deze nog beter is afgestemd op de meest gestelde vraag waar je redelijk tot goed op scoort. Zo gaat je pagina op deze zoekvragen stijgen.
  • Je kan de getoonde vragen gebruiken als inspiratie om nieuwe blogs of artikelen te publiceren.

Deze informatie vind je in 2 simpele stappen in Google Search Console

Stap 1: 

Google search console

 

Klik onder ‘zoekanalyse’ op ‘pagina’s’ en klik vervolgens op een pagina waarvan je wil bij welke zoekopdrachten de pagina wordt getoond.

Stap 2

Klik nu weer op ‘zoekopdrachten’ en Search Console toont je de zoekopdrachten waarop de pagina wordt getoond. Hieruit kan je halen hoe vaak de zoekopdracht wordt gedaan en hoe goed jij hierop scoort.

2. Answer the Public

Answer the public is helemaal hot in SEO land. De site geeft je gratis honderden suggesties waarover je kan schrijven, vloggen of spreken. Vul hier een relevant woord in voor jouw product of dienst en Answer the Public spuugt honderden ideeën uit. De ideeën zijn trouwens gebaseerd op wat mensen echt zoeken in Google en Bing.

Hier zie je de suggesties die Answer the Public geeft bij het woord ‘appel’

Hiermee moet je toch echt wel wat ideetjes krijgen voor jouw SEO strategie.

3. Google zelf

Google wil het liefst dat iedereen dezelfde zoekopdrachten gebruikt voor dezelfde vragen. Dit maakt hun werk namelijk ook een stuk makkelijker. Daarom geeft Google altijd suggesties als je een zoekvraag invoert. Dit heet autocomplete. Deze suggesties zijn altijd relevante zoekopdrachten gerelateerd aan jouw bedrijf. Onderaan de zoekresultaten op de eerste pagina vind je ook altijd nog “Zoekopdrachten gerelateerd aan “zoekopdracht”.

Ook dit zijn natuurlijk interessante suggesties die aangeven waar je potentiële klanten op zoeken.

De zoekopdrachten gerelateerd aan ‘Appel’

4. Fora en social media

Als je meer specifieke vragen wilt weten zodat je een heel specifiek artikel hiervoor kan schrijven dan zijn de bronnen die we tot nu toe bespraken te beperkt. Het helpt dan om eens bij relevante fora te kijken om te zien wat mensen daar eigenlijk vragen.

Hier vind je vaak hele relevante vragen van mensen die echt interesse hebben in jouw product. Dit is vooral interessant voor de zogenaamde ‘Long Tail.’ Een mooi woord om aan te geven dat dit gaat om een vrij specifieke vraag die bestaat uit meerdere woorden. Bijvoorbeeld:

“Hoe belangrijk zijn keywords nog in 2018 voor SEO?”

Voordeel van de long tail is dat dit hele specifieke vragen zijn. Er zijn er dus heel veel en mensen die deze vragen stellen zijn vaak zeer geïnteresseerd in wat jij doet. Ze zijn dus (onbewust) vaak gevoeliger om aankopen te doen.

Wat voor fora geldt, geldt ook voor social media. Denk bij dit laatste aan Facebook en LinkedIn groepen.

Met deze 4 manieren kan je erachter komen hoe jouw doelgroep Google gebruikt om antwoorden te krijgen op hun vragen. Door hier goed op in te spelen kan dit de basis zijn van jouw SEO-strategie.

Hoe zoeken jouw klanten in Google? Gratis sparsessie

Anno 2018 is SEO steeds meer gericht op het weten wat jouw klant zoekt. Welke vragen heeft hij precies en hoe kan jij die vragen zo goed mogelijk beantwoorden? Wil je stijgen in de zoekresultaten dan moet je weten hoe jouw klanten zoeken.

Wil je hiermee aan de slag? Laten we dan eens skypen voor een gratis sessie hierover. Ik help je graag bij het boeken van fantastische resultaten in Google anno 2018. Laat hier je gegevens achter voor de sessie!

Geplaatst in Online.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *