Adwords kosten

Trends in Google Adwords keywords november 2017

Sinds augustus 2017 hou ik bij hoe de biedsuggestie vanuit Google Adwords zich ontwikkeld maand op maand.  Hiervoor heb ik 23 voor mij interessante keywords geselecteerd welke ik volg. Ik ben benieuwd wat hierin op de lange termijn trends zijn. Welke keywords worden duurder over tijd en welke goedkoper, zijn er trends in bepaalde perioden en hoe ontwikkelen de kosten over het algemeen zich voor Google Adwords?

De 23 keywords die ik maandelijks monitor in Google Adwords zijn: factoring, boekhoudpakket, autoverzekering, elektriciteit, online marketing bureau, geld lenen, gas en licht, seo bureau, hypotheek afsluiten, adwords hulp, abonnement, webdesign, mobiel abonnement, internet vergelijken, bankrekening, advocaat, vliegtickets, auto leasen en telefoon, vakantie, wasmachine, wordpress website en aandelen kopen. 

Ontwikkeling kosten keywords Google Analytics november

Gemiddelde procentuele ontwikkeling van de GAX

GAX staat voor Google Adwords IndeX en toont de gemiddelde procentuele verandering van alle geselecteerde keywords.

Opvallende ontwikkelingen in Google Adwords van oktober op november

De volgende zaken vallen op over de afgelopen maand:

  • De geselecteerde Adwords keywords zijn gemiddeld 3% duurder geworden van oktober op november

Gemiddeld genomen zijn de geselecteerde keywords de afgelopen maand 3% duurder geworden in vergelijking met de maand ervoor. Voor 11 van de 23 keywords geeft Google op dit moment een hogere biedsuggestie dan een maand geleden. Voor 2 keywords stijgt de biedsuggestie nu 3 maanden achter elkaar. Dit geldt voor de keywords: Online Marketing Bureau en Telefoon. 

  • Keyword “SEO Bureau” is de grootste daler: -20%

Na een aantal maanden van flinke stijgingen is dit keyword de afgelopen maand de grootste daler geweest en is de biedsuggestie gedaald van € 12,31 naar € 9,87.

  • Keyword “Aandelen Kopen” is de grootste stijger: 52%

Misschien is het je ook al opgevallen dat er de laatste tijd veel reclame wordt gemaakt voor beleggen. Deze trend wordt gereflecteerd door Google Adwords, waar de biedsuggestie voor “Aandelen Kopen” met meer dan de helft is gestegen.

  • “Online Marketing Bureau” stijgt al 3 maanden op een rij, in totaal met 26%

Het keyword “online marketing bureau” is 1 van de 2 keywords die sinds het begin van de meting continu is gestegen. Afgelopen maand was de stijging een behoorlijke 19% waardoor de totale stijging uitkomt op 26% over de afgelopen 3 maanden en de biedsuggestie nu uitkomt op € 10,43.

  • “Telefoon” stijgt al 3 maanden op rij, in totaal 21%

Telefoon is het tweede keyword waarvan sinds het begin van de meting de biedsuggestie door Adwords maand op maand hoger is.

  • Keyword “SEO Bureau” is over de afgelopen 3 maanden de grootste stijger, in totaal 41%

Ondanks de flinke daling afgelopen maand is “SEO Bureau” de grootste stijger de afgelopen 3 maanden van de 23 keywords. De top 3 van grootste stijgers de afgelopen 3 maanden bestaat voor de rest uit Online Marketing Bureau (26%) en Telefoon (21%).

  • Keyword “Adwords hulp” is de grootste daler over de afgelopen 3 maanden, dit keyword daalde in totaal met -33%

Aan de andere kant van het spectrum is dit keyword de grootste daler de afgelopen 3 maanden. De biedsuggestie is in 3 maanden tijd gedaald tot € 3,91. De top 3 van grootste dalers bestaat voor de rest uit Vlietickets (-28%) en Boekhoudpakket (-21%)

Wat vertellen de biedsuggesties van Google Adwords ons?

Uit de hoogte van de biedsugessties kunnen een aantal zaken worden gehaald.

Ten eerste geeft de hoogte van de biedsugesstie aan hoeveel concurrentie er op het keyword is. Concurrentie stuwt immers het aantal partijen dat biedt op een keyword omhoog, waardoor ook het winnende bod in de uiteindelijke veiling hoger wordt.

Ten tweede geeft de hoogte van de biedsuggestie aan hoeveel marge er voor partijen op een product zit. Bij een hoge marge kan je immers meer geld uitgeven aan promotie. Zo valt op dat de hoogste biedingen worden gedaan op zakelijke keywords zoals “factoring” en “boekhoudpakket.”

Ten derde reflecteert het gesuggereerde bod ook hoe groot de kans is op conversie na de klik op de advertentie. Uiteindelijk moet de klik immers een klant opleveren. Hoe groter de kans hierop, des ter interessanter het keyword ook is om op te bieden.

Wat valt jou op in Google Adwords en welke keywords ben jij benieuwd naar?

Vallen jou nog zaken op in dit overzicht, laat het hieronder weten! Allicht dat je zaken opvalt vanuit je eigen ervaring of dat je graag nog keywords toegevoegd ziet worden om bij te houden.

In december volgt een nieuwe meting en zien we welke keywords verder zijn gestegen of juist gedaald in gesuggereerd bod per klik door Google Adwords. Wil je hier een update voor ontvangen? Meld je dan hier aan voor de update voor december!

Hulp nodig met Google Adwords?

Neem dan nu contact met mij op voor een vrijblijvende audit van je huidige Google Adwords Account. Of kom erachter hoe we een steengoede eerste Google Adwords campagne opzetten om klanten aan te trekken.

Geplaatst in Online en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *