Wat is On-Page en Off-Page SEO?

On-Page en Off-page SEO, als je met SEO aan de slag gaat zul je al snel deze termen horen.  Het zijn de 2 belangrijkste onderdelen van SEO. SEO zelf staat voor Search Engine Optimization, ofwel alles wat je doet om je website te optimaliseren en te verbeteren met als doel hoger in Google te komen. Binnen SEO is er dus onderscheid tussen On-Page en Off-Page. De namen zeggen het al een beetje, het zijn tegenhangers van elkaar. Maar wat is On-Page en Off-Page SEO? In dit artikel geven wij antwoord op deze vraag.

Wat is On-Page SEO?

On-page SEO gaat over je website en webpagina zelf. On-page SEO betekent het optimaliseren van je website. De belangrijkste factoren op het gebied van SEO die aan te passen zijn binnen je eigen website zijn de titel description, meta-description, pagina snelheid en content.

De titel description optimaliseren:

Een belangrijke factor van On-Page SEO is de titel description,. De titel description, is namelijk een korte beschrijving over je website of webpagina. Zo weet de bezoeker waar je website over gaat. Google indexeert hiermee ook je website. Het heeft dus belangrijke waarde voor je vindbaarheid.

Naar de title-description wordt door Google gekeken om te bepalen waar de site over gaat. Het is een bewezen ranking-factor. De juiste keywords in je title-description helpt voor een hogere ranking. Daarnaast is het natuurlijk het meest opvallende resultaat in de zoekresultaten van Google. Het is immers de blauwe titel die je ziet staan in de zoekresultaten.

Meta-descritpion:

De meta-description is het stukje tekst onder de titel van de pagina in de zoekresultaten. Als je wilt stijgen zorg dan voor een unieke en aantrekkelijke tekst zodat bezoekers geneigd zijn om op jouw website te klikken. Let op, een call to action is hierbij van belang.

Google gebruikt de meta-description niet als directe ranking-factor. Maar aangezien een aantrekkelijke beschrijving meer bezoekers trekt heeft dit indirect wel invloed op je ranking.  Als je namelijk meer kliks krijgt dan het resultaat boven jou in Google dan is dat een belangrijk signaal richting Google. Grote kans dat je dan een plaatsje stijgt.

Pagina snelheid:

Een van de belangrijkste factoren is toch wel de pagina snelheid. Een website die traag is heeft voor zowel de bezoekers als je beoordeling van Google een negatieve invloed. Zorg dus altijd voor een goed geoptimaliseerde snelle website. Wil je weten hoe goed jouw website scoort? De pagina snelheid is te controleren met de Google Pagespeed Insight.

Content:

Wat natuurlijk niet is te missen, is de content op je website zelf. Om te scoren in Google moet je namelijk wel relevante content hebben. Een veelgehoorde uitspraak is: content is king en context is alles.

Zorg daarom regelmatig voor nieuwe content om je website up-to-date te houden. Door er relevante content neer te zetten zal je website flink gewaardeerd worden door Google. Een tip is ook om oude content regelmatig te updaten.

Wat is dan Off-Page SEO?

Nu dat je weet wat On-page SEO is, gaan we nu door naar Off-Page SEO. Off Page is eigenlijk de tegenhanger van On-Page SEO. Off-page zijn alle SEO-factoren buiten je website. Met Off-Page SEO probeer je de vindbaarheid in Google te vergroten door autoriteit op te bouwen. Factoren die bij Off-Page SEO een rol spelen zijn onder anderen linkbuilding en gebruikersgedrag.

Linkbuilding:

Een van de belangrijkste Off-page SEO factoren is linkbuilding. Hoe meer relevante links er naar jouw website zijn, hoe beter je in Google scoort. Relevantie is hierbij het sleutelwoord. Google houdt van een ‘natuurlijk  linkprofiel’. Zorg dus dat je niet in een keer heel veel links erbij krijgt. Of links hebt vanuit allemaal rare websites die normaal gesproken niet naar jou zouden linken.

Uitgaande links:

Dit zijn links die leiden naar andere websites. Wanneer je goede uitgaande links hebt wordt je door Google als een betrouwbare bron gezien. Veel mensen vergeten dit onderdeel van SEO terwijl het vrij makkelijk is toe te passen.

Domeinautoriteit:

Dit is een waarde van je internetdomein van 1 tot 100 dat door Moz bedacht is. De hoogte van dit cijfer geeft aan hoe makkelijk je met content in Google scoort. Vanaf een score van 20 begint je website echt serieus mee te spelen in de zoekresultaten.

Gebruikersgedrag:

Wat doen jouw bezoekers? Bouncen ze terug naar de zoekresultaten of blijven ze op je website hangen? Door het gebruikersgedrag te analyseren kom je erachter welke webpagina’s goed en minder goed scoren. Hier kan je vervolgens actie op ondernemen. Een goede gebruikerservaring zorgt vervolgens voor een hogere score in Google.

On-page SEO of Off-page SEO, wat is belangrijker?

On-Page SEO of Off-Page SEO, waar moet je nou op focussen? De meningen hierover zijn verdeeld. Wij zeggen On-Page SEO. Begin eerst met het bouwen van een website met inhoud van goede kwaliteit en begin daarna met het verkrijgen van links. Je krijgt namelijk ook makkelijker links als je goede content hebt.

Ook al zijn het tegenhangers  van elkaar, toch staan ze in verbinding met elkaar en zijn ze beiden van belang. Want zonder het hebben van goede content zal je laag in Google scoren en zonder het verkrijgen van links zal je niet snel in Google stijgen. Het meeste uit SEO haal je dus door zowel on-page als off-page seo goed toe te passen!

Wat is het verschil tussen On-page SEO en Off-page SEO?

In dit artikel hebben we duidelijk gemaakt wat het verschil is tussen On-Page en Off-page SEO. On-Page SEO gaat over je website zelf en Off-Page SEO gaat over alles buiten je website. Als je dit samen goed inzet zal je de beste resultaten bereiken. Uiteindelijk is SEO een samenspel van veel factoren die goed uitgevoerd een stijging in Google opleveren.

Ben je klaar om te stijgen in Google met een goede on-page en off-page strategie?

Neem dan contact met ons op voor de beste On-Page en Off-Page strategie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *