Online strategie

Welke Online Strategie pas jij toe?

Online strategie is het planmatig inzetten van online om een vooraf gesteld doel te behalen. Of terwijl, een beetje nadenken en dingen uitzoeken voordat je iets online doet. Dit klinkt logisch en toch is het in de praktijk voor veel partijen best lastig. Veel organisaties doen online namelijk maar wat, kijken niet verder dan vandaag of morgen en laat zich meesleuren door de waan van de dag.

Om eerlijk te zijn kosten het mij ook enkele jaren voordat ik goed werd in online strategie en de meerwaarde ervan inzag. Tot die tijd was mij strategie en beetje te kenmerken als de hieronder beschreven ‘kip zonder kop’ strategie. Deze en twee andere veelvoorkomende niet effectieve online strategieën deel ik met je.

De kip zonder kop online strategie

Deze strategie kenmerkt zich door partijen die als een malle overal posten, waarbij vooral social media kanalen het moeten ontgelden. Vaak wordt er niet nagedacht over relevantie. Zolang er maar veel geposts wordt is het goed. Een ander kenmerk van de kip zonder kop strategie is een blog zonder samenhang en het spammen van het netwerk via de mail. Vaak is de doeltreffendheid van de kip zonder kop strateeg bedroevend laag.

Typerende uitspraak voor deze strateeg: “ik snap nou niet dat er niemand reageert”

Nadelen van deze online strategie: weinig samenhang, irritant, niet effectief, stressvol, weinig doeltreffend

Voordelen van deze online strategie: veel actie, wie weet bereik je wel iemand, niet teveel nadenken

Waaraan te herkennen? Lage interactie, weinig resultaat, arbeidsintensief, onsamenhangende website

De ik geloof niet in online online strategie

Deze online strategie kenmerkt zich door een slechte, niet vindbare website, algeheel ongeloof in online en het typeren van Google en Facebook als een stel oplichters. Vaak liggen de social media kanalen ook al een aantal jaren te creperen op het kerkhof en wordt de mail slechts gebruikt om direct contact te hebben met het warme netwerk.

Typerende uitspraak voor deze strateeg: “mijn doelgroep zit niet online”

Nadelen van deze strategie: niet zichtbaar online voor doelgroep, missen van potentiële klanten, moeite om te groeien buiten eigen netwerk

Voordelen van deze strategie: weinig tijd kwijt aan online, geen stress over online resultaten

Waaraan te herkennen? Verouderde website of website met weinig inhoud, een Facebook pagina met 63 likes, al maanden geen post meer geplaatst.

De waan van de dag online strategie

“Snapchat, daar moeten we nu wat mee doen! En op Facebook moeten we ook echt per direct gaan adverteren. Laatst hoorde ik trouwens van iemand dat Google helemaal niet meer relevant is.” Dit zijn uitspraken die passen bij een waan van de dag strategie. Deze strategie wordt meestal toegepast door enthousiaste ondernemers die geloven in online. Zij zijn echter zo enthousiast dat ze in zeven sloten tegelijk lopen omdat ze bang zijn ergens de boot te missen. Ze verwachten dat ergens op magische wijze klanten vandaan komen omdat een expert ze vertelt dat dit kanaal echt de manier is.

Typerende uitspraak voor deze strateeg: “Een expert vertelde mij laatst….”

Nadelen van deze strategie: geen lange termijn, te hoge verwachtingen, kost veel tijd, levert weinig klanten op

Voordelen van deze strategie: Early-adoptor, dus kans op succes, goed zichtbaar

Waaraan te herkennen? Veel verwijzingen op website naar social media kanalen, blog waarop al maanden niks meer is geposts, daarvoor is er overigens wel in een korte tijd heel veel gepost in de blog.

Tip voor een succesvolle online strategie

Naast bovenstaande online strategieën is er ook nog een succesvolle strategie te bepalen. Een strategie die past bij het gestelde doel, de beschikbare middelen en de aanwezige kennis. Een strategie waarmee je stap voor stap komt tot het bereiken van je doel. Deze strategie kenmerkt zich door een goede focus, opvallende inzet van online kanalen en een continue verbetering van de online resultaten.

Nadelen van deze strategie: vergt tijd om op te zetten

Voordelen van deze strategie: duurzaam resultaat, steeds beter resultaat, continu nieuwe prospects en klanten

Waaraan te herkennen? Relevante content die aansluit bij jou als potentiële klant

banner-strategieWerken aan een succesvolle online strategie?

Kies jij van deze 4 strategieën voor de laatste strategie maar herken je jezelf (stiekem) in 1 van de andere 3 strategieën? Neem contact met mij op, doe mee aan mijn Workshop Een Succesvolle Online Strategie of download meteen mijn online business canvas!

Getagd .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *